Koding på barneskolen – det er god politikk det!

Koding på barneskolen – det er god politikk det!

Obligatorisk koding på grunnskolen betyr tilrettelegging for fremtidens arbeidsplasser når olja tar slutt. Det gir god forsvarspolitikk og er spesielt distriktsvennlig for et langt land med spredt bosetting og verdens beste bredbåndsdekning. Hva venter vi på?
– 28. juni 2018

Hva skal dere bli når dere blir store da?”
Det spurte jeg barna mine om her en kveld.
“- YouTuber og gamer” kom det i retur. De svarte kort der de satt dypt inne i et online dataspill og skravlet med to kamerater som befant seg i hodetelefonene deres.

Google og Facebook av gründere og programmerere

Google ble oppfunnet av nettopp to kamerater. Foran en PC i en garage. Da Google ble erklært en suksess ble grunnleggerne spurt hva den største trusselen til Google er. Svaret var “-Ungdom med en god ide og en PC i en garasje”.

Så har vi Zuckerberg, kjent som gründeren bak Facebook. Han lærte seg faktisk programmering på ungdomsskolen. Men ikke som en del av grunnskole-undervisningen, for koding inngår ikke der. -Nei, faren hans betalte for privatlærer i koding på kveldstid. De fleste av oss bruker resultatet av den tidlige innsatsen i dag – Facebook.

Mine egne to gutter på 6 og 9 år lurer på hvordan man lager dataspill. De lurer på hvordan de kan lage apper. De drømmer som mange barn og ungdom om hvordan man kan bli rik og berømt med å bruke en PC som verktøy. Dataspill er en milliardindustri og omsetter for mer enn filmindustrien. Programvare finnes i nesten alle produkter, og brukes av de aller fleste bransjer.

Obligatorisk på grunnskolen

Derfor lurer jeg på hvorfor ikke koding, eller dataspråk, er en obligatorisk del av undervisningen på grunnskolen? Dette er den fremste måten til at våre barn og framtid får innsikt i hva som ligger bak alt det vi har gjort oss avhengige av; fra telefoner til kjøleskap, fra smarthus til sykehus.

At dataspråk blir obligatorisk er nødvendig, da det er den eneste måten som sørger for at det ikke blir større kjønnsforskjell på den verdifulle kunnskapen. Det er allerede et stort problem at kvinner er underrepresentert innen IT, spillutvikling og programvareindustri. Søkertall på utdanning viser en lav kvinneandel på bare ca 22% som søker seg til informatikk (dataspråk) og lignende fag. Derfor kan ikke koding være et valgfag på ungdomsskolen. Det holder ikke. Vi tilrettelegger for den digitale fremtiden, og akkurat derfor må koding være obligatorisk.

Kostnaden er i stor grad tatt

Bredbåndsutbygginga i Norge er fremst i verden, så grunnlaget for å satse videre på ungdommen er allerede lagt. Kostnaden er i stor grad tatt. Det er på tide å høste av det vi har sådd. Neste steg er derfor å få mine barn til å lære på skolen om hvordan apper, software og dataspill er bygget opp.

På samme måte som samfunnsfag og historiefag lærer oss hvordan ting henger sammen i samfunnet rundt oss, vil koding gjøre oss i stand til å forstå hjelpemidlene vi daglig er avhengig av. Og ruste oss til å utvikle nye hjelpemidler i årene som kommer.

At dataspråk blir obligatorisk på skolen er nødvendig, da det er den eneste måten som sørger for at det ikke blir større kjønnsforskjell på den verdifulle kunnskapen. Valgfag er derfor ikke en løsning.

Koding på skolen er god forsvarspolitikk

Gode datakunnskaper og koding er god forsvarspolitikk. Norges front vil i framtiden være under hyppige angrep, og det er i de digitale skyttergravene at kampene vil utkjempes. Hacking og datamanipulering betyr at noen må jobbe med å bygge opp og utvikle forsvaret vårt. For landet og for bedriftene er datasikkerhet livsnødvendig, det er vel de fleste enige om? Det betyr arbeidsplasser og inntekt.

Grunnlaget for vårt framtidige sterke forsvar kan legges inn tidlig på skolebenken.

Når er rett tid å starte?

Bør vi ikke gi Facebook og Google en god grunn til å frykte våre barn som konkurrenter? Når skal vi legge grunnlaget for fremtidens arbeidsplasser og industri? Hvilken dag er dagen vi starter med å forberede oss til da olja tar slutt?

Jeg tror det er risikabelt å vente på at den dagen kommer av seg selv.

Obligatorisk koding for våre barn på grunnskolen betyr tilrettelegging for fremtidens arbeidsplasser. Det er god forsvarspolitikk og ikke minst distriktsvennlig for et langt land med spredt bosetting.

Våre barn skal ved hjelp av dataspråk på skolen være rustet til å realisere nye ideer og drømmer. Det skal de kunne gjøre fra der de bor, selv fra en liten garasje i en diger nordnorsk fjord.

Publisert på nordnorskdebatt.no 28. juni 2018

28. september 2018

Vi og havet

Selv for mennesker hundrevis av mil unna kysten, har havet tiltrekningskraft. For oss nordlendinger…

21. februar 2018

En strålende idé – få med hele Nord-Norge!

Det er en strålende tanke å gjøre Tromsø plastfritt. Få med hele Nord-Norge – og få bort plasten fra…